Spørgsmål og svar

Herunder kan du se svarene på mange af spørgsmål, vi bliver spurgt om.

Vi ved, at det kan være udfordrende at finde den dokumentation, bankerne kræver i en låneproces. Derfor har vi oprettet en række guides, der kan hjælpe dig igennem processerne skridt for skridt. Læs her hvordan du finder:

Ofte stillede spørgsmål

Hvordan øger jeg chancen for at få et lån?

For at øge dine chancer for et lån er det vigtigt, at du opfylder en række krav.

Herunder at du sørger for altid at opgive den korrekte data.

Bankerne laver et kredit check, inden de tilbyder lån, og de vil automatisk afvise dig, hvis du opgiver falske oplysninger.

Det er også muligt at øge dine chancer, hvis du har en medansøger på lånet. Det kan fx. være din ægtefælle eller samlever, som har den samme folkeregisteradresse som dig.

Hvis 2 søger sammen, vil I ofte også kunne få bevilget et højere lån.Du kan ligeledes læse vores artikel om emnet her:

Hvordan øger jeg chancen for at få et lån?

Hvordan fungerer GOLoan egentlig?

Hos GOLoan gør vi det nemt for dig at indhente flere lånetilbud samtidig, så du kan vælge det lån, der passer bedst til dig, ud fra dine kriterier.

Når du har fortalt GOLoan din historie, så sender vi dine data (krypteret) til bankerne, som kreditvurderer dig på baggrund af de medsendte oplysninger og tilbagesender et lånetilbud til os, som vi derefter præsenterer for dig.

Nogle tilbud vil være tilgængelige med det samme, mens andre vil tage lidt længere tid at modtage. Hos GOLoan anbefaler vi, at du venter med at vælge lån, indtil du har et fornuftigt grundlag at vælge ud fra. Vil du lære mere om GOLoan, og hvad vi kan tilbyde dig, kan du læse mere på siden Om os.

Hvis du vil vide lidt mere om de banker og partnere, som er tilknyttet GOLoans platform, så kan du læse mere om disse her.

Hvad koster det mig at bruge GOLoan til at hjælpe mig med at ansøge?

Hos GOLoan er det altid gratis at ansøge om et lån. Når du modtager dine lånetilbud, så vurderer du selv, om du vil godkende dem og dermed gå videre i processen frem imod at få lånet udbetalt. I denne proces kan du selvfølgelig ligeledes vælge at fortryde uden nogen omkostninger tilknyttet.

Når du logger ind på GOLoan.dk, kan du altid se status på låneprocessen. Du logger på “Din side” på GOLoan ved at klikk “Login”.

Hvad bør du overveje inden du optager et lån?

Det er ikke gratis at låne penge, som du måske ved. Og hos GOLoan opfordrer vi dig altid til at tænke dig godt om, inden du ansøger om et lån.

Der er nogle ting, du bør tænke over, inden du udfylder låneansøgningen.

  • Sammenlign lån
  • Lån ikke penge til at betale andre lån, med mindre der er gode besparelser på sammenlægning af dine lån
  • Husk at spare op

Læs mere og bliv klogere på emnet i vores artikel: Hvad bør du overveje inden du optager et lån?

Hvad kan jeg låne penge til?

Hos GOLoan stiller vi ikke spørgsmålstegn ved, hvad du skal bruge pengene til.

Du kan altså låne til lige præcis det du har brug for.

Vi drømmer altid selv om nogle af disse ting:

  • En drømmerejse
  • Nye møbler
  • En ny bil
  • Elektronik

Det er altså kun dine drømme og fantasier, der sætter grænser for, hvad du kan bruge pengene på.

Har du brug for at samle dine lån, så kan GOLoan også være behjælpelig med det, så du kan få skabt overblik over, hvorvidt du kan spare penge på dine nuværende lån.

Du kan læse mere om mulighederne for at samle dine eksisterende lån og lave et rentetjek i artiklen “Med et samlelån sparer du penge, og får overblikket tilbage”.

Vil du ansøge om et samlelån, så kan du starte din ansøgning her.

Hvor hurtigt modtager jeg lånetilbud fra bankerne?

Når du har færdiggjort din låneansøgning her på GOLoan.dk, vil vi starte processen med at indhente tilbud fra vores samarbejdspartnere.

Nogle tilbud vil blive præsenteret for dig med det samme, imens andre kan tage lidt længere tid (Op til 48 timer)

GOLoan vil løbende gøre dig opmærksom på, om der er tilbud, som fortsat er under behandling.

Så snart et lånetilbud er klart, kan du vælge at ansøge om det lån, også selvom alle tilbud ikke er kommet ind. Vi anbefaler dog, at du afventer alle lånetilbud, så du kan vælge det lån, der passer dig bedst.

Hvad sker der når jeg har valgt et lånetilbud?

Når du har valgt det lånetilbud, der passer bedst til dig, så vil du blive bedt om at færdiggøre ansøgningsprocessen hos den valgte bank.

Her benytter du NemID til at identificere dig med, samt accepterer at banken kan indhente yderligere oplysninger om dig.

Til sidst vil du underskrive med NemID.

Hvor hurtigt får jeg udbetalt pengene?

Når du først har accepteret et lånetilbud fra en af vores samarbejdende banker, samt underskrevet aftalen med NemID, kan du forvente at se pengene på din konto indenfor 1 – 2 hverdage.

Det er forskelligt fra bank til bank, hvor hurtigt de udbetaler lånet, men når aftalen er underskrevet, går det generelt ret hurtigt.

Hvilke oplysninger skal GOLoan bruge?

Hos GOLoan beder vi dig om at fortælle os din historie. Vi skal vide, hvem du er, hvor du bor, om du bor til leje eller ejer din egen bolig, lidt om din økonomi og arbejdsforhold.

Disse oplysninger indsamler vi og videresender til bankerne, som på den baggrund udarbejder lånetilbud.

Oplysningerne, vi indsamler, benytter bankerne til at kreditvurdere dig og sætte de bedste priser (rente og øvrige kreditomkostninger).

Hvilken rente skal jeg betale?

Hos GOLoan giver vi dig mulighed for at sammenligne forskellige lån og lånetilbud. Det betyder også, at du kan sammenligne renten på de forskellige lån.

Renten fastsættes bl.a. ud fra de informationer, du giver bankerne. Her er nogle af de forhold, den vurderes udfra:

  • Din indkomst
  • Hvor du bor
  • Hvor længe du har boet der
  • Din cevilstatus
  • Din jobsituation
  • Dine faste udgifter
  • Evt. andre lån du har

Den rente, du bliver tilbudt, bliver bl.a. fastsat ud fra den risiko, bankerne kan påtage sig ved at tilbyde dig lånet. Denne vurdering er også baseret på oplysninger, som bankerne henter fra SKAT.

Renten er en central faktor, når du skal vurdere, hvilket lån der passer bedst til dig. Husk dog også, at der er flere andre parametre, du skal se på.

Læs gerne vores artikel: Hvad bør du overveje inden du optager et lån? for flere gode råd.

Er det sikkert at låne online?

Hos GOLoan går vi meget op i din sikkerhed, og det er altid helt sikkert at låne penge gennem os.

Vi sørger altid for, at dine oplysninger sendes krypteret.

Det betyder, at de oplysninger, du sender til os, ikke kan ses af uvedkommende.

Alle dine indtastninger i formularerne på GOLoan bliver altså håndteret med den højeste sikkerhed muligt.

Hvordan underskriver jeg med NemID?

Når du har fået godkendt dit lån, vil du modtage et link til underskrift med NemID.

Linket vil også blive sendt til din mail, så du kan underskrive, når det passer dig.

Når du underskriver med NemID, så kan du gøre det både på din computer, mobil eller tablet.

En underskrift med NemID er lige så juridisk gyldig, som en underskrift på et stykke papir. Det gør også, at den er langt svære at forfalske, hvilket øger din sikkerhed.

Hvorfor har jeg ikke fået svar på min ansøgning?

Hvis du har indsendt din historie til os, men ikke modtaget dine lånetilbud inden for 48 timer, så må du endelig kontakte os.

Du tjekker status på dine lånetilbud på “Din side”, hvor vi oplister alle tilbud og eventuelle afvisninger. Du logger på her.

Husk også at vore bankpartnere kan have sendt mails eller SMS til dig med karv om yderligere dokumentation samt krav om, at du giver tilladelse til, at de kan indhente oplysninger på dig via eSKAT. Yderligere dokumentation kan være:

  • PBS oversigter
  • Lønsedler
  • Kontoudskrifter på din budgetkonto
  • Dokumentation for anden indtægt end løn

    Er du i tvivl om noget ift. afgivelse af dokumentation, så sidder vi klar til at hjælpe dig og finde ud af, hvorfor sagen ikke er kommet videre.

Du kan få fat i os på kundeservice@GOLoan.dk eller se flere kontaktmuligheder på vores kontaktside.

Skal jeg stille sikkerhed for lånet?

Nej.

Når du ansøger om lån igennem GOLoan skal du ikke stille en sikkerhed for lånet.

Hvad betyder ÅOP?

ÅOP står for Årlige Omkostninger i Procent. ÅOP er det du kan se som prisen på dit lån. Det inkluderer alle de udgifter der er i lånet, som renter, gebyrer og lign.

Tilsammen giver ÅOP dig muligheden for at sammenligne den årlige pris for lånet, med andre lån.

Herunder kan du se, hvilke omkostninger der bl.a. er med i ÅOP

  • Stiftelsesomkostninger
  • Fakturagebyr
  • Expeditionsgebyr
  • PBS gebyrer
  • Rente
  • Rentetilskrivningsfrekvens

Hvis der er andre gebyrer på lånet, vil disse være en del af ÅOP.

Det er kreditaftaleloven, der regulerer lån, og denne siger at en låneudbyder skal opgive ÅOP i forbindelse med lån.

Vær opmærksom på, at når du sammenligner lån med udgangspunkt i ÅOP, så skal lånetypen (eks. fast versus variabelt forrentet lån) og lånets løbetid være ens. Og husk også at ÅOP er udtrykt før skat.

Kan jeg samle mine eksisterende lån gennem GOLoan?

Ja. Når du fortæller din historie til GOLoan og ansøger om et lån, kan du angive, at du ønsker at samle eksisterende lån i ét lån.

Det kan være en rigtig god ide at samle dine eksisterende lån i et enkelt lån. Mange af GOLoans 1000vis af brugere opnår end bedre rente, en lavere ydelse eller sikrer sig simpelthen et bedre overblik.

Du kan læse mere om samlelån her.

Det er helt afgørende, at du i denne situation angiver de korrekte oplysninger om de lån, som du ønsker det nye lån skal indfri. Hvis du blot oplyser nogle cirka-tal omkring din aktuelle månedlige ydelse og den nuværende restgæld, så kan du risikere, at bankerne afviser din fulde ansøgning.

Hvis du samler dine lån via GOLoan, kan det være med til at reducere dine månedlige låneomkostninger, og det kan give den bank/partner, som yder det samlede lån, et bedre totalt overblik over din økonomi.

Ansøg om et samlelån.

Hvilke typer af lån kan jeg ansøge om?

Hos GOLoan tilbyder vi alle former for forbrugslån – og vi og vore partnere bestemmer ikke, hvad du vil bruge pengene til.

Forbrugerrådet ”Tænk” har oplistet de forskellige lånetyper og uddybet forskellen mellem disse.

Med GOLoan kan du søge om følgende lånetyper:

  • Ferielån
  • Renoveringslån
  • Billån
  • Andelsboliglån
  • Banklån
  • Boliglån
  • Forbrugslån
  • Kassekredit
  • Kviklån
  • Privatlån
  • Samlelån
Hvordan finder og downloader jeg min betalingsserviceoversigt (PBS/BS)?

Når du låner penge online, kræves det nogle gange, at du vedhæfter din betalingsserviceoversigt. Nedenfor finder du en guide til, hvordan du finder denne frem.

Guide til at finde og downloade din betalingsserviceoversigt (PBS/BS)

  1. Log ind på din netbank med dit NemID. Det gøres nemmest fra en computer
    .
  2. Vælg fanen, der indeholder information om din hverdagsøkonomi (kan typisk findes under ”Betal og overfør”, “Arkiv”, ”Hverdagsøkonomi” el.lign., men navnet afhænger af din netbank). Se billederne nedenfor, som er eksempler fra to forskellige netbanker:
    .
    Jyske_Bank_1
    Danskebank
    .
  3. Vælg herefter fanen “Betalingsservice” (navnet kan variere fra netbank til netbank). Se billederne ovenfor, som viser, hvor fanen findes i to forskellige danske netbanker
    .
  4. Herefter vælger du de relevante måneder, som du skal finde betalingsserviceoversigter fra. Du kan kun downloade én betalingsserviceoversigt ad gangen
    .
  5. Når betalingsserviceoversigten vises på skærmen, kan du gemme den i PDF-format. Det gør du ved at klikke på ”Print”/”Udskriv” som vist nedenfor:
    .


    .
  6. Herefter kommer en fane frem på skærmen, der lader dig gemme filen på din computer. Fanens præcise udseende varierer afhængigt af din browser (det vil sige, om du bruger Google Chrome, Safari el.lign.)
    .
  7. Ud for muligheden “Destination” (se billedet nedenfor) vælger du “Save as PDF”/“Gem som PDF”
    .
    .
    .
  8. Herefter vælger du ”Save”/“Gem” i bunden af fanen, og du kan derefter vælge det sted på computeren, du vil gemme PDF-filen
Hvordan finder jeg mine gældsposter?

Det er en god idé at finde frem til alle dine gældsposter, så du kan få overblik over, hvor mange penge du skylder væk. Nedenfor finder du en guide, der hjælper dig med netop dette.

Guide til at finde gældsposter

Denne guide indeholder en liste over nogle af de typiske steder, du kan finde information om, hvor du skylder penge.

Vær opmærksom på, at der ikke findes et register med et samlet overblik over dine gældsposter.

SKAT

Banker og finansieringsselskaber er forpligtede til at indberette størrelsen på gæld og renter til SKAT, og derfor vil du kunne finde mange af dine gældsposter på SKATs hjemmeside. Vær dog opmærksom på, at ikke alle gældsposter indberettes korrekt, og at du derfor kan skylde penge andre steder, end det fremgår af SKATs hjemmeside.

Nedenstående er en gennemgang af, hvordan du logger ind på SKATs hjemmeside og finder dine gældsposter:

  1. Gå ind på skat.dk og log ind med dit NemID
  2. Vælg ”Skatteoplysninger” i øverste menu
  3. Vælg ”Renteudgifter og restgæld” i venstre menu
  4. Herefter kan du se en oversigt over dine gældsposter og kreditorer

Kreditstatus

Kreditstatus er et register, som en række af de større finansieringsselskaber indberetter gæld til. Nedenfor er en liste over finansieringsselskaberne:

  • Bank Norwegian AS
  • Simbo (Capitolia ApS)
  • COOP Bank A/S
  • CreamFinance Denmark ApS
  • Ekspres Bank A/S
  • EnterCard Danmark
  • Ikano Bank
  • Mozipo ApS
  • Nordea Finans Danmark A/S
  • Resurs Bank
  • Santander Consumer Bank
  • SEB Kort Bank
  • Sparxpres (Spar Nord Bank A/S)
  • Vivus & Zaplo (4finance ApS)

For at se dine gældsposter skal du bruge dit NemID til at logge ind med. Log ind via denne hjemmeside.

Bankkontoudtog

Har du lånt penge i et finansieringsselskab, er det muligt, at du har fået overført det lånte beløb til din konto. Ved at tjekke dine gamle kontoudtog kan du undersøge, hvilke selskaber der tidligere har overført penge til dig.

Du tjekker dette ved at logge på din netbank og finde dine gamle kontoudtog, hvor du har fået overført penge.

Har du skiftet bank, bør du tage kontakt til din tidligere bank og spørge efter dine gamle kontoudtog.

RKI (Experian) og Debitorregistret

RKI og Debitorregistret er registre over betalere, der ikke har overholdt betalingsaftaler i en længere periode. Hvis du er registreret i RKI eller i Debitorregistret, kan du se, hvem du skylder penge til ved at logge ind på deres hjemmeside eller kontakte dem pr. e-mail.

Log ind på RKI’s hjemmeside her og læs, hvordan du kontakter Debitorregistret her.

E-mail- og SMS-indbakker

Du modtager ofte en e-mail eller SMS med en bekræftelse, hvis du har ansøgt om lån online. Kig i dine indbakker og se, om der er nogle kreditorer, du har glemt.

Lån til forbrug

Flere optager lån for at finansiere forbrug. Det kan være alt fra møbler til ferier. Du skal derfor være opmærksom på, at noget af din gæld kan være til firmaer, hvor du har finansieret den ene eller anden form for forbrug.

Lån med medansøger

Hvis du har optaget et fælleslån med en medansøger eller en kautionist, kan du kontakte dem og høre, om de kan hjælpe dig med at finde frem til gældsposten.

Fysiske breve

Hvis du har modtaget rykkerbreve, kontoudtog, indkaldelse til fogedretten el.lign. pr. brev, kan du med fordel lede i gamle skuffer og skabe efter disse. På den måde kan du finde navnet på de selskaber, du skylder penge.

Private kreditorer

For at undgå at betale meget i renter og gebyrer vælger mange at optage lån hos enten venner eller familie.

Ubetalte regninger

Det kan ske, at du er bagud med regninger til eksempelvis el, vand eller varme.

Derudover bør du undersøge, om du er bagud med at betale regningerne på betalingsabonnementer til f.eks. TV, telefon eller briller.

Hvordan indhenter jeg oplysninger om mine lån til indfrielse eller samlelån?

Nedenfor finder du en guide til at indhente oplysninger om dine lån, så de kan indfries via et samlelån.

Sådan indhenter du oplysninger om dine lån (indfrielse/samlelån)

Intro til guiden

Guidens formål er at vise dig, hvordan du finder en række informationer omkring dine lån, som skal indfries af et samlelån. Formålet er at finde følgende informationer på SKATs hjemmeside:

  • Låntype
  • Kreditor
  • Løbenummer
  • Månedlig ydelse
  • Lånets restbeløb

Følgende guide viser dig, hvordan du finder ovenstående oplysninger på SKATs hjemmeside:

  1. Log ind på skat.dk med dit NemID
    .
  2. Vælg ”Skatteoplysninger” i den øverste vandrette menu
    .
  3. Vælg herefter ”Renteudgifter og restgæld” i venstre menu (se billedet nedenfor)
    .
  4. På skærmen finder du nu de forskellige oplysninger omkring dine lån (se billedet nedenfor)
    .

    .
  5. Vær opmærksom på, at du kan have flere lån hos forskellige banker. Er dette tilfældet, skal du huske at finde informationer på samtlige lån. Vær bl.a. opmærksom på, at du skal indhente løbenumre på alle dine lån, hvilket kan tage en del tid
    .
  6. Sikr dig desuden, at dit navn fremgår af de dokumenter, du ender med at sende ind til bankerne med information om dine lån – fremgår det ikke, anser bankerne ikke dokumenterne som gyldig information. Dette gøres nemmest ved at gemme dokumenterne som en PDF-fil frem for at tage screenshots af skærmen. Se step 6-8 i ”Guide til at finde og downloade din betalingsserviceoversigt (PBS/BS)” for gennemgang af denne proces
Kan jeg optage lån, hvis jeg står i RKI?
De fleste banker vil automatisk afvise din ansøgning, hvis du står i RKI.
Hvad er kravene for at kunne låne?
Du skal være fyldt 18 år og have fast bopæl i Danmark.
Hvorfor blev min ansøgning afvist?
Det ved vi ikke. Her skal du kontakte banken.
Hvem beslutter om jeg kan låne?
Det er 100% op til bankerne.
Tilbyder Goloan selv lån?
Nej, vi hjælper dig med at indhente en lang række lånetilbud hurtigt og nemt.
Hvordan tjener GoLoan penge?
Når en bank får en ny kunde gennem os, får vi betaling fra banken. Vi har aftalt med alle banker, at de priser og vilkår, som de tilbyder, hvis du benytter vores side, skal være lige så gode eller bedre, end de priser og vilkår, som de tilbyder alle andre kunder.